JÄRVENPÄÄN ROTARY- KLUBI    Avec

Vierailu Haarajoen Siirtolapuutarhamökeillä 1.6.2005                           Nettipäiväkirja vierailusta

Kokoonnuimme seitsemän rotarin voimin Siirtolapuutarhamökkien parkkipaikalle. Kuudella meistä oli puoliso mukana.

Hetken hytistyämme sateessa ja kylmässä, saapui mökki 5:n omistaja, Haarajoen Siirtolapuutarhamökkien yhdistyksen puheenjohtaja Rauha Pulkkinen, hakemaan meidät vieraakseen.

Pulkkinen piti tervetuliaispuheen rappusilla, ennen sisälle siirtymistämme. Presidentin puoliso Marita Virkki ojensi tervetuliaisiksi Suomen sääoloissa viihtyvän Viinirypäleköynnöksen.

Mökissä meitä odotti valmiiksi katettu kahvipöytä, raparperipiirakkoineen.

Tupaa kaunistivat emännän itsensä keltaisin ruusukuvioin painamat ja ompelemat verhot, sekä liinat. Puheenjohtaja kertoi ihastuneensa alueeseen vieraillessaan Raija Kallion mökillä. Hän näki, etteivät mökit ole ahtaita, niin kuin eri paikkakuntien Siirtolapuutarhamökeillä.

Alakerrassa on tupakeittiö ja yläkerrassa makuuhuone. Alueella on sähköt sekä huoltotilat, joissa ovat wc ja yhteinen pesutila. Mökkejä on 31 ja kerran kesässä osuu kunkin kohdalle vuoro pitää siisteyttä yllä alueen yleisellä alueella sekä huoltotilassa. Tehtäviin kuuluu myös liputuspäivänä Suomenlipun salkoon nosto ja lasku.

Mökit ovat ulkoisesti samannäköisiä, näin alue näyttää kauniin yhtenäiseltä. Alueella pidetään talkoita, jotta asukkaat voivat nauttia entistä kauniimmasta ympäristöstä.

Juhannusta juhlitaan yhdessä mökkiläisten kesken ja joen varrelle sytytetään juhannuskokko.

Elokuussa on valonjuhlat, jolloin alue loistaa ja tuikkii kynttilöiden, sekä erilaisten valojen voimalla.

Järvenpäässä vaikuttaneen rakennusmestari Nurmen vaikutuksella on tämä alue saatu. Jotta kuntaan saadaan aikaiseksi tällaista, tarvitaan vahvoja asioiden eteenpäin viejiä.

Kaupunki on antanut maa-alueen vuokralle 50 vuodeksi, jäljellä on vielä 30 vuotta. Kiinnostuksen ilmetessä vieressä on toinen alue jolle on mahdollisuus rakentaa lisää mökkejä.

Vaikka vuokralla ollaan, mökki pitää ostaa. Ostajan pitää olla järvenpääläinen. Ostaja ja myyjä sopivat keskenään mökin hinnan.

Kaikkiaan Suomessa on n. 50 siirtola- tai ryhmäpuutarhaa. Alkujaan tarkoitus oli luontaistaloudellinen pitää ruuassa perhe, joka mökissä asuu. Nyt jokainen voi miettiä kasvattaako omiin tarpeisiinsa juureksia vai hoitaa virkistysmielessä puutarhaansa.

Katselemme valokuvakansioita, joista näkyy alueen muuttuminen alkuvaiheen peltoalueesta mitä erilaisemmin kukin, pensain ja puin verhoutuneeksi alueeksi. Viherpeukalo kaupunkilaiselle on ihanteellinen mahdollisuus siirtyä Järvenpäästä muutaman kilometrin päähän maalle luonnon rauhaan.

Kierrämme alueen, voimme nähdä huolella hoidettuja 400 neliön piha-alueita. Sääntönä on, että kunkin on huolehdittava piha- alueestaan, mikä ei saa olla hoitamaton. Osa mökeistä on tasamaalla ja jotkut rinteellä.

Tulemme Haarajoen varrelle, sen rannoilla on mökkiläisten veneitä ja mahdollisuus soudella. Kevättulvan vedet ovat osissa veneitä.

Laituri on osittain uponnut veden alle. Emäntä kertoi erään rannalla olijan pelastaneen 7 ajelehtivaa laituria.

Alueella tulee hyvin harvoin myytäväksi mökkejä. Jos on kiinnostunut, kannattaa jättää yhteystietonsa alueen postilaatikkoon.

Presidenttipari kättelee vieraanvaraisen emännän, joka jää vilkuttamaan poistuessamme alueelta.

TERVETULOA!

MAHDOLLISUUS VIERAILLA  HAARAJOEN SIIRTOLAPUUTARHA ALUEELLA lauantaina 30.7.2005

Kesäterveisin Järvenpään Rotaryklubin

Presidentti Jukka Virkki                       Kokoussihteeri Markku Hoikkala