KANSAINVÄLINEN TOIMINTA

Klubin veljet ovat harrastaneet etenkin klubin alkuaikoina osallistumisia kansainvälisiin konventteihin. Työtehtäviensä tai lomamatkojen vuoksi tehtyjen ulkomaan matkojen yhteydessä klubilaiset ovat vierailleet paikallisissa klubeissa. Nuorisovaihto on ollut ajoittainkin kovin aktiivista jatkuen kuitenkin koko ajan.

Jaakko Tarkka: TURKIN YHTEYDET
Allekirjoittaneella oli tilaisuus tutustua Turkin D2420 IZMIT:in klubin toimintaan vuosien 1992-94 aikana ollen kutsuttuna klubin jäseneksi. Olin silloin määräaikaisella komennuksella Turkissa. Aktiivinen yhteydenpito ja todelliseksi ystävyydeksi muutamien IZMIT:in klubin veljien kanssa muuttunut suhde sai aikaan, että meidän klubimme veljet tekivät matkan keväällä 1996 Turkkiin IZMIT:in klubin vieraaksi. Matkalle lähtivät silloinen presidentti Seppo Virtanen vaimonsa Sirpan kanssa, Erkki ja Anni Aalto, Juho ja Kaino Kiiskilä, Jukka ja Marita Virkki ja Jaakko ja Lilja Tarkka. IZMIT:in Rotaryklubin kokous ja veljien vieraanvaraisuus ja Istanbulin nähtävyyksiin tutustuminen tekivät meihin vieraisiin todella suuren vaikutuksen. Niin varmaan tekivät muutamat meidän seurueestammekin, koska viisi vuotta myöhemmin uudelleen vieraillessamme Istanbulin basaarin kauppiaat kaiholla muistelivat suomalaisia Visan vinguttajia.
IZMIT:in klubilaiset avéc tekivät vastavierailun luoksemme suurella joukolla keväällä 1998. Tutustutimme vieraat paikallisiin kulttuurinähtävyyksiin, Ainola, Halosenniemi, Rantatie ja Lottamuseo, jossa pidimme klubikokouksn ja nautimme yhteisen aterian. Omat klubilaiset osoittivat henkilökohtaista vieraanvaraisuutta kutsumalla vierailijat omiin koteihinsa yhteiselle aterialle.

Maanjäristys
Syyskuun 17. päivänä 1999 aamulla klo 03.02 tapahtui suuri maanjäristys IZMIT:in kaupungin alueella. Järistykseen menehtyi yli 20 000  ihmisttä ja aineelliset vahingot olivat suuria. Suruviesti tuli myöskin IZMITI:in klubiin, yksi veli vaimoineen menehtyi turmassa. Suomesta lähetettiin katastrofiryhmä veljemme Simo Wecksténin johdolla auttamaan raunioihin jääneitä ja organisoimaan pelastustöitä. Kertomus matkan jälkeen oli järkyttävä. Silloinen klubimme presidentti Juhani Palho ja allekirjoittanut ryhdyimme suunnittelemaan jonkinlaista avustuspakettia tai jotain toimintoja maanjäristyksen uhrien hyväksi. Suunnitelma tarkentui ajan myötä ja loppujen lopuksi päätimme tehdä Matching Grant projektin yhdessä IZMIT:in klubin kanssa.
Saimme yhteisesti kanavoitua rahaa 12 000 dollaria. Tällä summalla hankittiin kaksi kappaletta erikoismonitoreja äkillisten sydän- ja verenvuototapausten tutkimiseen. Laitteet lahjoitettiin IZMIT:in kaupungin sairaalalle keväällä 2002.

Toinen vierailu
Kun veli Ilkka Sintonen oli klubimme presidenttinä, teimme matkan Turkkiin lokakuussa 2001. Matkalle lähtivät Ilkka Sintonen, Osmo Ojanen, Seppo ja Sirpa Virtanen ja Jaakko ja Lilja Tarkka. Kokous IZMIT:in klubissa oli varsin merkittävä, koska jo jonkin aikaa valmistelussa ollut Twin Club Agreement solmittiin silloin. (liite). Suomalaisilla rotaryklubeilla on vain harvassa Twin Club sopimuksia. Klubimme kansainvälinen toiminta virallistettiin. Yhteydenpito IZMIT:in klubiin ja klubilaisiin jatkuu edelleen aktiivisena.

(Jaakko Tarkka, Järvenpään Rotaryklubin jäsen vuodesta 1971)

v 2001 vasemmalla Ilkka Sintonen ja oikealla Izmitin klubin presidentti Ceckin Nuzumlali
Järvenpään rotaryklubin presidentti v. 2001 Ilkka Sintonen
vasemmalla ja Izmitin klubin presidentti Ceckin Nuzumlali.