KUNNIAJÄSENET

Jean Sibelius 90 v

Klubimme perustamisvuonna 8.12.1955 professori Jean Sibelius täytti 90 vuotta. Hänet valittiin klubimme kunniajäseneksi. Tuolloin painatettiin 1000 kpl kaksiosaisia postikortteja, joissa toisella puolella on kuva maestrosta ja toisella puolella Ainolan kuva.

Sibeliuksen 90-v kortti sivu 1
Sibeliuksen 90-v kortti sivu 2Sibeliuksen 90 v kortti sivu 3

Kortteja lähetettiin n. 700 kpl ympäri maapalloa eri klubeille. Kiitoksia tuli 80 klubilta 21 eri maasta, eniten Englannista, Ranskasta ja USA:sta.

Luettelo vastausviesteistä Sibeliuksen 90v korttiin

Säveltäjämestarin muistotilaisuus
Kunniajäsenyys jatkui säveltäjämestarin kuolemaan 20.9.1957 asti. Klubi järjesti muistotilaisuuden, jossa puhuivat Emil Erkkilä, Uuno Peusa ja Sibeliuksen perhelääkäri Vilho Laine-Ylijoki. Rovasti Väinö Mutru lausui muistosanoissaan: "Kuoleman kello on kumahtanut, lyönyt suuren ja raskaan soinnun, jonka kaiku kiirii kautta maailman. Säveltäjämestari on poissa. Suuri mies on lähtenyt, on lähtenyt suurin suomalainen ja eräs kansakuntamme elämän rikkain jakso on hänen mukanaan siirtynyt historiaan. Kun syksyn kurkiaurat kohosivat korkeuteen suunnaten matkansa kohti etelän maita, kaarsivat muutamat niistä Ainolan ylle ja yksi linnuista laskeutui alas miltei Ainolan honkien tasalle. Sataisen parvensa puolesta se viimeisen kerran tervehti suurta säveltäjämestaria, ystäväänsä. Mestari seurasi tapausta pihamaalta, heilauttaen kättään jäähyväisiksi. Oudosti loivat syksyisten metsien taa menevien lintujen siiveniskut. Ne veivät mennessään paljon, lähes kaiken ympäriltämme. Mutta jotakin jäi, jäi suurta ja katoamatonta. Jäi sävelten mittaamaton aarre, ja Ainolan kuningashongan humina, joka jatkaa soitteloaan vuodesta vuoteen ja vuosisadasta vuosisataan: "Ei lopu ihmisen työ, vaikka ihmisen aika sammuukin pois." Rouva Liisa Tenkku soitti mestarin kappaleen "Souvenirs". Aikaisemmin perustettu stipendirahasto muutettiin Järvenpään Rotaryklubin Sibelius-stipendirahastoksi.

Sibeliuksen syntymäpäivän juhla
Seuraavana vuonna Sibeliuksen syntymäpäivänä järjestettiin juhlakokous, josta sitten tulikin traditio. Rouvat ovat mukana ja yleensä myös vieraita lähiklubeista. Ensimmäisinä  vuosina kokoonnuttiin Ainolaa vastapäätä olevalla Seurakuntaopistolla, myöhemmin muuallakin kunnes parina viime vuonna aloitettiin yhteistoiminta Tuusulan klubin kanssa. Tavaksi tuli ennen juhlakokousta kunniakäynti mestarin haudalla ja kukkien lähettäminen rouva Aino Sibeliukselle. Ensimmäisessä juhlakokouksessa kuultiin Vilho Laine-Ylijoen muistelmia, säveltäjä Mauri Hongiston esitelmä ja rouva Eila Hongiston laulua. Ensimmäinen Sibelius-stipendi annettiin Mauri Hongistolle, myöhempinä vuosina sen saivat järvenpääläiset musiikin opiskelijat tai esittäjät.

Satavuotismuisto
Säveltäjämestarin 100-vuotismuistoa vietti koko Järvenpää. Klubin juhlakokouksessa puhui ja esitti kaitafilmin Väinö Kyrölä, musiikin tarjoili pianisti Ritva Arjava. Syksyllä klubi toimitti englanninkielisen lehden, joka sisälsi veli Timo Mäkisen lyhyen kuvauksen Sibeliuksesta, värikuvan Ainolasta, kuvan veli Erkki Erosen muovailemasta Järvenpäähän sijoitetusta Sibeliuksen patsaasta sekä faksimilena "Sydämeni laulun" käsikirjoituksen alun ja säveltäjän nimikirjoituksen.

Kirje Sibeliuksen kuolemasta 1 sivu

Kirje Sibeliuksen kuolemasta sivu 2

Lähes 1000 lehteä lähetettiin yksityisille klubeille, governoreille ja rotarylehdille.
Vastauksissa, joita pitkin talvea tuli aina maapallon toiselta puolelta, kerrottiin Sibelius-juhlista tai henkilökohtaisista kosketuksista suuren mestarin musiikkiin, esiintyipä vielä joukossa viittaus talvisotaamme. Presidentti laati vastauksista albumin.