Perustava kokous

Kaksi viikkoa myöhemmin saapuivat kaikki kutsut kaksikymmentäseitsemän järvenpääläistä kokoukseensa Järvenpään Kauppaseuran huoneistoon. Paikalla oli myös 77.piirin governor Jouko Huttunen, ja rotari Uki Raivio, kaksi viimeksi mainittua Helsingin ja Hyvinkään Rotaryklubien valitsemia kummeja. Järvenpään Rotaryklubin toimintakertomuksen mukaan: ”Tässä tilaisuudessa Paavo Varis selosti rotaryliikkeen laajakantoisia pyrkimyksiä, joiden tarkoituksen on kehittää henkilökohtaista kosketusta erilaisten toimintojen edustajien kesken puuttumatta kuitenkaan poliittisiin ja uskonnollisiin kysymyksiin, työskentelemällä kaiken hyödyllisen työn arvossa pitämisen ja tukemisen hyväksi, pyrkimällä jäsenten omakohtaisella yritteliäisyydellä hyödyntämään yhteistä hyvää sekä edistämään kansojen välistä yhteisymmärrystä.” Tämän jälkeen keskusteltiin klubin perustamisesta. Governor ja kummit selostivat lisää rotarya ja vastailivat myös tehtyihin kysymyksiin. Yksimielisesti päätettiin perustaa Järvenpään Rotaryklubi, ja kaikki paikalla olleet 27 kokouksen järvenpääläistä osanottajaa päättivät liittyä klubin jäseniksi. Ensimmäiseksi presidentiksi valittiin eläinlääkäri Aatto Varpio, joka jo aikaisemmin oli kuulunut Toijalan Rotaryklubiin, varapresidentiksi kauppalanlääkäri Vilho Laine-Ylijoki, ensimmäiseksi sihteeriksi toiminnanjohtaja Leo Kaskikari, toiseksi sihteeriksi johtaja Bruno Baarman, taloudenhoitajaksi pankinjohtaja Lauri Kangas, klubimestariksi isännöitsijä Nils Pehrsson ja hallituksen jäseneksi insinööri Emil Erkkilä.

Hallitus 1955-1956

Kokouspaikaksi valittiin Järvenpään Kauppaseuran huoneisto. Kokoukset päätettiin pitää tiistaisin klo 12.15, paitsi kuukauden viimeisenä tiistaina klo 19.30. Tilaisuudesta lähetettiin onnittelut 50 vuotta täyttävälle Rotary Internationalille. Järvenpään Rotaryklubi hyväksyttiin Rotary Internationalin jäseneksi maaliskuun 10. päivänä 1955.

Charter-juhla Helsingin Seurahuoneella 19.5.1955
Mainittuna päivän nousivat frakkeihin sonnustautuneet rotariveljet pitkiin juhlapukuihin pukeutuneitten rouviensa kanssa linja-autoihin, jotka suuntasivat kulkunsa kohti Helsinkiä ja sen tunnettua Seurahuonetta. Monelle tämä oli ensimmäinen tutustuminen tuohon kunnianarvoisaan ravintolaan. Ei ihme, että juhlamieli virittyi jo suurista ovista sisään astuttaessa. Ohjelma oli suunniteltu kaksiosaiseksi. Ensimmäinen osa oli kokouksen luonteinen. Kun governor Jouko Huttunen puolisoineen, kummisetämme Paavo Varis ja Uki Raivio, vanhojen klubien juhlaedustajat sekä presidenttimme Aatto Varpio olivat asettuneet suuren kabinetin eturivin komeisiin nojatuoleihin ja me muu juhlaväki yhtä mukavasti seuraaville riveille, toivotti veli Aatto vieraamme ja kaikki läsnä olleet tervetulleiksi. Tilaisuutta varten olivat klubin laulavat veljet Jussi Mannisen johdolla harjoitelleet Felix Krohnin säveltämän Rotarymarssin: ”Veljespiirin voitonviirin maasta maahan viemme näin…” Laulajat eivät olleet täysin tyytyväisiä esitykseen, mutta ajatus oli kuitenkin hyvä. Tätä laulua laulettiin klubissa usein sen jälkeenkin, ja se sietäisi varmaan rotarien keskuudessa yleisempää käyttöä. Laulun jälkeen 77.piirin governor Jouko Huttunen piti rotarya eri puolilta valaisevan puheen sekä luovuttu klubin presidentille Aatto Varpiolle Charter-kirjan. Tämän jälkeen esittivät onnittelunsa ja luovuttivat viirinsä Helsingin ja Hyvinkään kummiklubimme sekä Turun ja Töölön Rotaryklubit. Keravan veljesklubin onnittelut esitti sen presidentti Yrjö Soramies. Onnentoivotusten päätyttyä oli Charter-juhlan virallinen ohjelma päättynyt.
Ennen suureen juhlasaliin astumista suoritettiin pöytätoveriarvonta, ja sen jälkeen parit astelivat juhlallisessa saatossa katettujen pöytien ääreen. Pöydät oli asetettu M-kirjaimen muotoon.

Charter-juhla Seurahuoneella

Ne olivat upeasti kukkasin ja kyntteliköin koristetut. Illallinen oli myös puitteiden mukainen. Ei vain aineellisen, vaan myös henkisen ravinnon puolesta oli varauduttu. Korkean juhlasalin parvelta lauloi pariinkin otteeseen taiteilija Himmi Malmström ja taiteilija Irma Tyllinen esitti lausuntaa. Me läsnä olleet muistamme myös veli Erkki Horttanaisen oivallisen puheen naisille. Ehkäpä juuri veli Erkin onnistuneen puheenvuoron jälkeen on puhe naisille kuulunut kaikkien vuosijuhliemme ohjelmaan.

(Vie hiiren osoitin kuvan päälle, niin näet henkilöiden numerot.)
Mauno Laaksonen (1), Einar Pyykkö (2), Pekka Harjuvaara (3), Aili Harjuvaara (4), Aili Laaksonen (5), Heli Pyykkö (6).

Kahvi nautittiin pikkupöydissä ja tanssin alettua ei osanottajista ollut puutetta. Ja kuten tavataan sanoa: Ilta jatkui iloisen seurustelun ja tanssin merkeissä pikkutunneille saakka.