AMMATTIPALVELU

Klubin jäsenten esitelmät ovat tavallisesti käsitelleet omaa ammattia. Lisäksi on vierailukäynneillä voitu tutustua oman paikkakunnan tehtaisiin ja laitoksiin. Silloin tällöin on myös pistäydytty kauempanakin. Oppikoululaisten ammatinvalinnanohjausta on harrastettu 1950- ja 1960 - luvuilla järjestämällä keväällä abiturienteille ja keskikoulua lopettaville kahvitilaisuus, jonka yhteydessä veljet ovat tehneet selkoa oman ammattialansa opinnoista ja mahdollisuuksista kosketellen myös rotaritoimintaa.

YHTEISKUNTAPALVELU

Kotimaassa ja ulkomailla
Yhteiskuntapalvelu on tapahtunut pääasiassa lahjoituksina ja avustuksina. Joulun lähestyessä on muistettu vanhuksia ja köyhiä, tavallisesti luovuttamalla rahaa InnerWheelin käyttöön, usein myös Pelastusarmeijalle. Vakinaisiin avustettaviin on kuulunut Setlementti Louhela, silloin tällöin lisäksi Sotainvalidien Veljesliitto. Useana vuonna veljet ovat autollaan kyydinneet vanhuksia kirkkoon vanhusten kirkkopäivänä. Vanhainkodin alttarille on hankittu hopeiset kynttilänjalat ja osallistuttu kirjojen keräykseen Vanhainkodin hyväksi. Järvenpään seurakunnalle on lahjoitettu 75 pikaria käsittävä ehtoollisastiasto. Palokunnan sammakkomieskoulutusta on tuettu rahallisesti. Järvenpään Orkesteriyhdistykselle on lahjoitettu kuusi viulua. Koottiinpa kerran kolehti eräälle ahdinkoon joutuneelle lehmän ostoa varten.
Klubi on ollut mukana myös ulkomaille suuntautuneissa avustuksissa: on kerätty postimerkkejä merimieskodin pystyttämiseksi Tanskaan, osallistuttu ns. traktorikeräykseen ja Biafran sekä Pakistanin auttamiseen.

Kotien ja nuorten auttamista
Vaikka rahallinen apu onkin ollut yleisintä, ei sentään työtäkään ole kaihdettu, kun on autettu vaikeuksiin joutuneita oman kodin kuntoon saamisessa. Yksi rakennus on viety vesikattoon asti, parin talon vuorausta ja maalausta on avustettu.
V. 1959 klubi ryhtyi partiolippukunta Järvenpään Vaeltajien taustayhteisöksi ja on avustanut sitä mm. mökin rakentamisessa. Koulunuorison mielenkiintoa kansainväliseen yhteistyöhön ja ihmisten keskinäisiin suhteisiin on koetettu elvyttää järjestämällä vuorotellen eri kouluissa asiaa koskevia kirjoituskilpailuja.
Aikanaan perustettiin klubiin takausrengas, joka liittyi rotarytakausjärjestelmään. Muutamat järvenpääläiset opiskelijat ovat tätä tietä saaneet lainan.

Neuvontapalvelu
"Yrittänyttä ei laiteta." Keväällä 1966 yritettiin yhteiskunnallista neuvontapalvelua. Kerran kuukaudessa muutmat veljet olivat pulaan joutuneiden tavattavissa valmiina neuvomaan, mistä apua olisi haettava tai mihin toimiin ryhdyttävä. Ei siis ollut aikomuksena korvata asianajotoimistoa, vaan lähinnä opastaa hiljan paikkakunnalle muuttaneita tai muuten yllättävään tilanteeseen joutuneita. Ilmeisesti liian suppena tiedotuksen takia kysyjiä ilmaantui siksi vähän, että toiminta lopahti jonkin ajan kuluttua.

KANSAINVÄLINEN PALVELU

Järvenpään kaupungin solmimien suhteiden mukaan pohjoismaisina ystävyysklubeina ovat olleet tanskalaisen Rodovre-Vanlosen, norjalaisen Lörenskogin ja ruotsalainen Täbyn klubi. Kaksi edellistä ja ruotsalainen Uddevallan klubi ovat lähettäneet viikkoselostettaan ja niille on ajoittain kerrottu meidän toiminnastamme. Yksityiset rotarit ovat puolin ja toisin vierailleet ystävyysklubeissa. Keväällä 1971 kymmenen klubimme jäsentä tutustui Täbyhyn sikäläisen klubin opastamana.
Suurehkojakin ulkomaisia ryhmiä on klubissamme nähty. Mm. kesällä 1962 piirin vieraina olleet 18 rotarynuorta tutustuivat Järvenpäähän. Heille järjestettiin käynti Sibeliuksen haudalla, kiertoajelu Tuusulanjärven ympäri sekä takkailta Seurakuntaopistolla ja seuraavana päivänä heidät kyydittiin Kiljavalle. Viimeksi keväällä 1974 kuudelle GSE-ryhmän minnesotalaiselle jäsenelle esiteltiin Järvenpään nähtävyyksiä.
Muutamat järvenpääläiset teinit ovat saaneet rotarystipendin opiskellakseen ulkomailla, yleensä Yhdysvalloissa. he ovat palattuaan kertoneet kokemuksistaan, samoin vastaavasti klubin Yhdysvalloista tullut stipendiaatti.

RATAKAARI

Kunniajäsenemme Jean Sibeliuksen syntymäpäivänä 8.12.1959 klubimme järjesti intercity-kokouksen, jossa Hyvinkään klubin past-presidentti Oskar Parkkonen ehdotti klubien yhteistoiminnan kehittämistä. Käytännön toimena Keravan klubin presidentti Georg Jansson haastoi meidät kolmivuotiseen toimintakilpailuun ja lahjoitti sitä varten palkinnon. Se tuli aikanaan meidän klubimme mappiin. Niinpä hän viisi vuotta myöhemmin intercity-kokouksessa Keravalla palasi asiaan. Tällä kertaa onkeen otti.  Valittiin klubeista yhdysmiehet - meiltä varapresidentti - suunnittelemaan toimintaa. Niin muodostivat Vantaan, Keravan ja Järvenpään, Hyvinkään, Karkkilan ja Vihdin klubit yhtymän Ratakaaren rotaryklubit, jonka yhdysmiesten ohjesääntö hyväksyttiin Järvenpäässä intercity-kokouksessa 27.4.1965. Kaavailtu toiminta on rajoittunut yhteisiin intercity-kokouksiin, kokousohjelmien lähettämiseen toisille ja yksityisten rotarien vierailuihin. Myöhemmin Vantaan klubi erosi ryhmittymästä ja tilalle tulivat Hyvinkää-Itäinen ja Riihimäki, neljä vuotta sitten vielä Tuusulan, Mäntsälän ja Nurmijärven klubit. Viimeksi v. 1974 intercitykokouksissa Mäntsälässä  ja Nurmijärvellä keskusteltiin ohjesäännön tarkistamisesta ja yhteistoiminnan kehittämisestä. Klubien yhdysmiesten tehtäväksi jäi laatia ehdotus.

Ratakaaren ohjesääntö