KLUBIN PERUSTAMINEN

Edesmennyt kunniajäsenemme Johannes Manninen kertoo Järvenpään Rotaryklubin 10-vuotistaipaleen johdosta kirjoittamassaan ”Muistelmia rotaryklubimme alkuajoilta ja vuosien varrelta" mm. seuraavaa:

Teollisuusmessujen vaikutus
”Kaikella järjestötoiminnalla on alkusyynsä. Marraskuussa 1954 järjesti Setlementti Louhela kauppalamme varsinaiset teollisuusmessut. Paikalliset teollisuus- ja liikelaitokset ottivat niihin osaa melkeinpä sataprosenttisesti. Messut onnistuivat. Messujen yhteydessä kävi kuitenkin ilmi, miten heikosti näytteillepanijat tunsivat toisiaan. Tästä johtui toiminnanjohtaja Leo Kaskikarille mieleen, että rotaryliike olisi kenties omiaan poistamaan tällaista tuntemattomuutta. Veli Kaskikari jutteli näistä rotaryhaaveistaan toisellekin sen aikuisille Setlementti Louhelan johtomiehille. En tarkalleen muista, kuinka suuri innostus rotaryasiaa kohtaan oli, mutta kukaan ei kuitenkaan pannut vastaan, vaikka rotaryliikkeestä tiedettiin kovin vähän, tuskinpa ollenkaan. Joka tapauksessa Kaskikari lupasi panna asiassa tuulemaan. Hän matkusti Helsinkiin tapamaan rotaryliikkeen napamiehiä. Käytyään siellä hän sanoi tavanneensa mm. pankinjohtaja past-governor Paavo Variksen. Hän innostui ja innostutti Kaskikarin asiaan. Hän otti yhteyden silloiseen 77. piirin governor Jouko Huttuseen Hyvinkäälle. Siellä luvattiin kummiutta, jos tarvitaan ja jos järvenpääläiset tosissaan perustavat rotaryklubin.” Näin muistelee kunniajäsenemme Jussi Manninen kymmenen vuotta sitten. Siihen ei ole paljon lisättävää., Ehkä on vielä mainittava veli Eino Nikkilän nimi perustamisen taustaa kirjoitettaessa. Veli Eino oli useaan kertaan keskusteluissa tuonut esille rotaryklubin perustamiskysymyksen. Kaiken edellä kerrotun rohkaisemana kutsui veli Leka helmikuun 16.päivänä 1955 eri toimialojen edustajia Setlementti Louhelaan neuvottelemaan rotaryklubin perustamisesta. Tämän neuvonpidon tuloksena päätettiin kutsua kaikkiaan 27 liike- ja virkamiestä kokoukseen, joka pidettäisiin helmikuun 23.päivänä 1955 klo 19.00 Järvenpään Kauppaseuran huoneistossa Järvenpään Osuuskassan pohjakerroksessa.