MAAILMAN MUUTTUMINEN KLUBIN 50 TOIMINTAVUODEN AIKANA
Kun Järvenpään Rotaryklubi v.1955 perustettiin olivat sekä kieli,
tavat että yhteiskunta kovin erilaiset kuin tänään.
Kun historiikin eri aikakausia koskevat osat ovat alkuperäistä tekstiä,
havaitaan vanhempien tekstien juhlahtava hiukan topeliaaninen tyyli,
joka vielä 1950- ja 1960-luvuilla oli vallitseva. Samoin vanhojen
valokuvien ja vanhimpien veljien kertomukset alkuaikojen vuosijuhlista
pukuineen ja tapoineen tuovat mieleen mennyttä aikaa.
Haikeutta tuntien voimme todeta, että klubin perustajasukupolvi on
liukunut pois keskuudestamme. Klubimme charter- ja
kunniajäsen Veijo Kokkonen (96 v) oli
keskuudessamme kauimmin (kuoli 2005) ja häntä saamme kiittää lukuisten
kertomusten, tietojen
ja valokuvien säilymisestä jälkipolville.
Olemme halunneet osoittaa yhteiskunnan suurta muutosta klubimme
50-toimintavuoden aikana. Näiltä toimialoilta on klubissamme ollut
useita jäseniä lähes koko toimintamme ajan. Seuraavassa kirjoituksissa
nykyiset klubimme jäsenet kuvailevat muutosta omalla luokitealallaan.
Toki kaikissa muissakin klubimme rotaryluokitteissa on tapahtunut
valtavia muutoksia, mutta nämä esimerkinomaiset kirjoitukset kuvaavat
hyvin tapahtuneen muutoksen suuntaa.
Nahkalinna, jossa Järvenpään
yhteiskoulu
aloitti toimintansa
syksyllä 1928
Atso Taipale:
NAHKALINNASTA UUDEN LUKION AREENALLE Karsinnasta kilpailuun oppilaista
Sodasta toipuvassa Suomessa syntyi ennennäkemätön innostus lasten
kouluttamiseen. Oppikoululaisten määrä kolminkertaistui kymmenessä
vuodessa 1945-1955. Myös lukio-opintoja halusi opiskella entistä
useampi. 1950-luvun puolivälissä noin 10 % ikäluokasta aloitti
lukio-opinnot ja heistä noin 75 % jatkoi opintojaan valkolakkiin
saakka. Vuotuinen ylioppilaiden määrä 50-luvun alkuvuosina oli noin
5000 ja vuosikymmenen loppuun mennessä määrä oli kaksinkertaistunut.
Kasvu hirvitti kouluviranomaisia, jotka pelkäsivät oppilastulvan
hautaavan alleen lukion perimmäisen tehtävän. Silloisen
kouluhallituksen pääjohtajan R.H.
Oittisen johtama komitea etsi
kuumeisesti keinoja kasvun hillitsemiseen. Komitea totesi mm. että
”oppilaiden kannalta on riittämättömin edellytyksin tapahtuva lukiossa
opiskelu epätarkoituksenmukaista, koska huonon edistymisen helposti
aiheuttamat huonommuuden tunteet pyrkivät vahingoittamaan heidän
yleistä kehittymistään”. Komitea korosti lisäksi ”varovaisuutta
älyllisten toimintojen kehittämisessä” ja ”riittävän kypsyyden”
tärkeyttä, sillä ”liikarasitus saattaa johtaa oppilaan väärään
asennoitumiseen ja siten vaurioittaa hänen persoonallisuutensa
kokonaiskasvua”. Komitea ehdotti mm. lukion pääsykokeita ja
kouluhallitus opasti erilaisin ohjekirjein rehtoreita ja opettajakuntia
huolenpitoon oppilasaineksen ja tulosten tasosta.
Lukion suosion kasvu
Lukiolaisten määrän kasvu kiihtyi varsinaisesti 1960-luvulla. Nyt
voidaan sanoa, että tähän kasvuun ei oltu valmistauduttu riittävästi.
Pätevistä opettajavoimista oli kova pula ja jossakin vaiheessa luokalle
jättöjen, ehtojen ja keskeytysten määrä kasvoi sellaisiin mittoihin,
että Oittisen komitean maalailemat uhkakuvat kouluepäonnistumisten
seurauksista saattoivat toteutua. Valtava muutos työelämässä,
kaupungistuminen ja tietoyhteiskunnan esiinmarssi ovat muuttaneet
sittemmin koko koulutuksen merkityksen. Koulutusvaateet ovat kasvaneet
ja myös lukiopaikkojen mitoituksessa on lähdetty siitä, että jokaisella
halukkaalla on mahdollisuus suorittaa lukio-opintoja. Tällä hetkellä
yli puolet ikäluokasta suorittaa ylioppilastutkinnon. Lisäksi vuotuinen
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen aloituspaikkamäärä ylittää
19-vuotiaiden ikäluokan koon. Karsinnasta olemme siirtymässä rajuun
kilpailuun opiskelijoista. Ikäluokat pienenevät ja väki keskittyy
maakuntakeskuksiin ja pääkaupunkiseudulle. Edessä on lähivuosina monien
opinahjojen lakkauttaminen ja aloituspaikkamäärien laskeminen.
Nahkalinna ja vanha rehtori
väistyvät Järvenpään yhteiskoulu oli
aloittanut vuonna 1928 kannakselta tuodussa
huvilassa ”Nahkalinnassa” rehtori Vihtori
Raevuoren johdolla. Rehtori
Raevuori jäi eläkkeelle 1953 ja samana vuonna purettiin myös
Nahkalinna, josta saatuja lautoja käytettiin vahtimestarin
asunnon
rakentamisen. Raevuori jatkoi vielä kymmenkunta vuotta legendaarisena
pikakirjoituksen tuntiopettajana. Koulun johtoon asettui
Väinö Kyrölä. Järvenpään yhteiskoulun ensimmäinen opettajapolvi eli
klubimme perustamisen aikoihin ”parasta miehuuttaan”. Pätevän
opettajakunnan sitoutumista kuvastaa se, että
monet heistä olivat koulun palveluksessa koko työuransa pisimmillään
lähes 40 vuotta.
Klubin perustajajäseniin kuuluivat voimistelunopettaja, lehtori Veijo
Kokkonen (1955) ja myöhemmin mukaan kutsuttiin
rehtori Väinö Kyrölä (1958) ja lehtori Erkki Kolehmainen (1964).
Oppilasluettelosta löytyy monien nykyisten ja entisten rotarien nimiä.
Koulurakennuksen viides laajennus oli toteutettu ja uuden laajennuksen
suunnittelu aloitettiin välittömästi. Hakijoita kouluun riitti:
ensimmäiselle luokalle pyrki reilusti kaksinkertainen määrä siihen
nähden mitä voitiin ottaa sisään. Lähialueella oli jo aloittanut
Mäntsälän yhteiskoulu ja Tuusulaan perustettiin myöhemmin kolme
lukiota: Tuusulan yhteiskoulu (Hyrylä), Jokelan
yhteiskoulu ja
Kellokosken yhteiskoulu.
Näistä erityisesti kaksi viimeksi
mainittua toimivat alun alkaen ”varaventtiileinä” tilanahtauden kanssa
kamppailevalle Järvenpään koululle.
Kokonaisoppilasmäärä oli tuolloin noin 600, joista lukioasteella oli
125. Kevään ylioppilastutkinnossa hyväksyttiin 24 abiturienttia. Ehtoja
sai lukioasteella lukuvuonna 1955-1956 yhteensä 31 oppilasta (25 %) ja
luokalle jäi 25 oppilasta (20 %). Erityisen vaikea oli seitsemäs luokka
(vastaa nykyistä lukion toista luokkaa), jolla suoraan luokalta pääsi
vain joka kolmas. Hankaluuksista huolimatta lukiossa viihdyttiin:
keskeyttäneitä oli lukuvuoden aikana vain kolme. Vuosikertomusten ja
Väinö Kyrölän laatiman historiikin perusteella voidaan todeta, että
suurin huolenaihe oli tuolloin ahtaat ja riittämättömät tilat. Sopii
arvella, etteivät kasvavat pyrkijöiden määrät kouluun sinällään
huolestuttaneet opettajakuntaa, joka koulun alkuaikoina oli tehnyt
kovasti työtä saadakseen oppilaita houkuteltua kouluun.
Oppilaita kannustettiin vaatimattomissa oloissa kulttuuriharrastuksiin.
Niinpä lukuvuonna 1955-1956 järvenpääläiset menestyivät hienosti
Uudenmaan ja Hämeenlinnan teiniyhdistysten
kulttuurikilpailussa: ensimmäisen sijan saavuttivat Paavo
Heininen pianonsoitossa, Tarja
Tarsala lausunnassa ja Naim
Sadik
laulussa.
2. Lukion areena, koulun sydän,
joka on
kahvila, vapaa-aikatila,
lounasravintola, itseopiskelu ja ryhmätyötila sekä koko kouluyhteisön
yhteinen kokoontumis- ja juhlatila.
Luokattomuutta huipputiloissa
Tilanahtaus ja tiloista aiheutuvat toiminnalliset rajoitukset, jotka
puhuttivat opettajia ja oppilaita jo 50 vuotta sitten, loppuivat
kertaheitolla syksyllä 2003. Uusi ja pitkään kaivattu lukiorakennus oli
valmistunut entisen Borisoffin kasvihuonerakennuksen paikalle. Lukion
opiskelijamäärä ylittää tänä syksynä 900:n ja aikuislukion ja muista
oppilaitoksista tulevien osa-aikaisten opiskelijoiden kanssa
kokonaisopiskelijamäärä ylittää todennäköisesti tuhannen. Ylioppilaita
valmistuu tänä vuonna noin 220, joista 10-20 on suorittanut myös
ammatillisen tutkinnon ammattiopistossa. Lukio on luokaton, mikä
merkitsee sitä, että ehtoja ei anneta eikä luokalle jätetä. Sen sijaan
opiskelija voi itse nopeuttaa tai hidastaa opiskelutahtiaan niin, että
minimiaika käytännössä on 2,5 vuotta ja sallittu maksimi 4 vuotta.
Nopeuttajia on vuosittain muutama, mutta sen sijaan opintojen
pidentämismahdollisuutta käytetään hyväksi runsaasti. Noin 10 %
opiskelee täydet 4 vuotta ja 10-15 % 3,5 vuotta ja loput 75-80 %
käyttävät opiskeluun perinteiset kolme vuotta. Opiskelijoille
on annettu 50 vuoden takaisiin aikoihin verrattuna valtavasti vastuuta.
Tätä vastuunottoa helpotetaan tarjoamalla ohjaustukea. Yleiskuva
nykytilanteesta ainakin Järvenpään näkökulmasta vaikuttaa hyvältä:
vetovoimaa näyttää riittävän sekä opiskelijoiden että opettajien
keskuudessa, koulussa viihdytään hyvin, keskeyttäminen on vähäistä ja
tulostaso on pysynyt hyvänä rajusta kasvusta huolimatta.
Kulttuurikaupungin perinteitä vaalitaan niin, että syksyllä 2005
aloittaa musiikkilinja ja muutaman vuoden kuluttua on tarkoitus
vahvistaa samalla tavalla myös kuvataiteiden opetusta.
Erilaisia vahvuuksia omaaville opiskelijoille Järvenpään
lukio tarjoaa
nyt loistavat mahdollisuudet.
Historiallisia yhteyksiä
Nykyisen opettajakunnan ja 1950-luvun opettajakunnan välissä on ehtinyt
yksi opettajapolvi eläköityä. Ajallinen etäisyys on siten
inhimillisesti katsoen pitkä, mutta henkinen yhteys säilyy ja sen
säilymistä vaalitaan. Uudisrakennuksen vihkiäisissä esitettiin pitkään
kateissa ja osin unohduksissakin ollut 25-vuotisjuhlakantaatti vuodelta
1953, jonka on sanoittanut Marjatta
Kurenniemi ja säveltänyt Joonas
Kokkonen. Uuteen rakennukseen siirrettiin Laura
Järnefeltin maalaamia
ensimmäisen opettajakunnan jäsenten muotokuvia, jotka
on sijoitettu areenatilojen yhteyteen. Koulun alkuaikojen
kiinteistä siteistä Tuusulanjärven taiteilijayhteisöön muistuttaa
pääaulassa oleva Eero Järnefeltin
suurikokoinen ja arvokas maalaus
”Luonnos Aurora-seuraan".
Maalauksen omistajat Anna-Kaisa
ja Juhani
Kolehmainen sijoittivat sen tiloihimme
kotiseuturakkaudesta ja tietysti
myös siksi, että he ovat luokkatovereita reilun 50 vuoden takaa
Järvenpään yhteiskoulusta.
Oppimisen ilmapiiri
Oittisen komitean varoitukset 1950-luvulta ovat edelleen jossain määrin
ajankohtaisia. Pidän hyvänä nykytilannetta, jossa sallitaan
yksilölliset valinnat ja nuorison annetaan kypsytellä ratkaisujaan
ilman, että on vaara törmätä ”umpiperiin”. Opettajan ja opiskelijan
vuorovaikutus on viime vuosina kohdannut kovia muutospaineita. Opettaja
on enenevässä määrä oppimisen ohjaaja ja opas tiedon valtateillä nyt,
kun tietoa on kaikkien ulottuvilla ennen näkemättömällä tavalla. Tässä
työssä ratkaisevia menetystekijöitä ovat vankkumaton luottamus
tulevaisuuteen ja jokaisen nuoren ainutlaatuisen persoonallisuuden
kunnioittaminen. Näin toimien koemme jatkavamme sitä samaa ja
arvokasta työtä koulumme ensimmäisen opettajapolven viitoittamalla
tiellä.