Marjaana
Rämö: PANKKITOIMINTA SUOMESSA VUOSINA 1955 JA 2005
Pankit 1950- luvulla
Astuessasi pankkisaliin vuonna 1955 aistit varmasti tulleesi johonkin
erityiseen ja arvokkaaseen paikkaan. Kaupunkiympäristössä pankkisali
oli avara, pankkitiski oli tummaa massiivipuuta, uutteranoloisia
huolitellusti pukeutuneita pankkineitejä istui vieri vieressä, kassa ja
pääkassa erottuivat keskellä pankkisalia muista, sillä heidän
istumapaikkansa olivat korokkeella ja ympäröidyt lasilla, asiakkaat
jonottivat suorissa riveissä pankkineitien edessä. Maaseudulla
pankkikonttorit olivat pienempiä, mutta tunnelma niissäkin oli aivan
omalla tavallaan erityinen ja arvokas. Pankinjohtajat eivät yleensä
näyttäytyneet pankkisaleissa, mutta jos näin sattui tapahtumaan, he
erottuivat muista pankkilaisista tummine pukuineen ja valkoisine
kauluksineen.
Pankit 2005
Entä nyt, vuonna 2005? Pankkien salit ovat ilmeeltään hyvinkin
valoisia, vaihtelevia ja sokkeloisia, osa asiakkaista jonottaa vuoroaan
palvelutiskin edessä, osa istuu ja neuvottelee pankkitoimihenkilön
kanssa eristetyissä palvelutiloissa, pankinjohtajat ovat helposti
tavoitettavissa omissa tiloissaan. Toimihenkilöt käyvät välitöntä
keskustelua asiakkaidensa kanssa.
Entiseen aikaan
Viisikymmentä vuotta sitten asiakas hoiti vain hyvin harvoja asioita
pankissa, palkka saatiin rahana käteen ja merkittävä osa maksuista ja
laskuista maksettiin käteisellä. Osa palkasta vietiin pankkiin säästöön
ja jos maksettavaksi tuli jokin iso lasku, käytiin sitä varten raha
nostamassa säästötililtä ja hoidettiin laskun maksu pankkitiskillä.
Pankkisäästön määrää seurattiin pankkikirjasta, jossa merkinnät oli
tehty käsin huolellisesti kirjoittaen.
1960-luvulla
Seuraavalla vuosikymmenellä eli 60-luvulla alkoi palkkojen ja
eläkkeiden maksu pankkiin yleistyä. Tuttu tilanne oli, että ns.
tavanomaisina palkkapäivinä ja eläkepäivinä pankeissa oli pitkät jonot.
Ensin asiakas jonotti pankkivirkailijan kohdalla ja kertoi, paljonko
hän halusi tililtään nostaa. Virkailija kirjoitti nostotositteen ja
teki merkinnät pankkikirjaan. Seuraavaksi asiakas siirtyi jonottamaan
kassalle, josta käteinen raha saatiin ja samalla hoidettiin laskujen
maksamiset. Asiakkaita oli jonoissa heti aamulla, seuraava huippuhetki
oli ruokatuntien aikaan puolelta päivin ja kolmas huippu ennen pankin
sulkeutumista. Jonojen lyhentämiseksi tilimuotoja alettiin
kehittää ja säästökirjallisen tilin oheen syntyi yksityishenkilöille
käyttötili, jolla olevia varoja saattoi käyttää niin, että maksoi
kaupassa ostoksensa shekillä tai maksoi laskujaan niin, että laskut
jätettiin pankkiin ja pankki veloitti maksut eräpäivänä tililtä
maksupalveluna.
1960-luku oli pankkitoiminnassa erityisen merkittävä siinäkin mielessä,
että tuolloin elektroninen tietojen käsittely ja ns. kassapäätteet
tulivat pankkitoiminnan kuvaan mukaan. Tällöin luovuttiin manuaalisista
yksittäisen asiakkaan päivittäisistä nosto- ja panotapahtumien korkojen
laskemisista ja näiden kirjaamisista, kirjaamiset siirtyivät tehtäväksi
tietokoneilla aluksi reikäkorteilta ja seuraavassa vaiheessa
magneettinauhoilta. Tuon ajan tietojenkäsittelykoneet olivat todella
mahtavia ”kehruukoneita”! Myös pankkikirjan merkinnät alettiin
pankkitiskillä tehdä koneellisesti kassapäätteillä. Automaation myötä
tapahtui vielä eräs valtaisa mullistus 1960-luvun lopulla pankkineidin
elämässä, hän saattoi alkaa ottaa Uutta Vuotta vastaan, kuten muutkin
työtä tekevät. Enää ei tarvinnut jäädä Uuden Vuoden yöksi pankkiin
korkoja laskemaan, kirjaamaan ja täsmäämään!
1970- luvulla
Tultaessa 70-luvulle pankkien kilpailu kiihtyi, konttoreita alkoi olla
avattu vähän joka kadunkulmaan. Myös paikallispankit alkoivat rynnätä
taajamiin ja vallata markkinaosuuksia lähinnä
yksityisasiakassektorilla. Asiakkaat käyttivät maksuvälineenä käteisen
ohella vielä shekkejä ja pankkikortit tekivät tuloaan joka pojan
tilinkäyttövälineiksi. Pankkikorteilla saatoit aluksi vain nostaa
käteistä pankin seinässä olevasta automaatista, mutta pikku hiljaa
kortin käyttö maksuvälineenä kaupoissakin alkoi yleistyä.
1980- luvulla
Seuraavalla 80-luvulla shekkien käyttö hiipui, sen sijaan tämä
vuosikymmen mullisti pankkikortin ja siihen alettiin kytkeä eri
ominaisuuksia. Pankkikorttia saattoi käyttää maksuvälineenä niin
kaupoissa kuin erilaisissa muissakin maksutilanteissa kuten
hotelleissa, ravintoloissa, takseissa jne. Edelleen siihen sai
kytkettyä pankin luotto-ominaisuuksia ja Luottokunnan luottokortti- ja
maksukorttiominaisuudet. Tätä kehitystä vahvistivat voimakkaasti
erilaiset tekniset ratkaisut kuten maksupäätteet, jotka pystyivät
selvittämään maksutilanteessa eri korttien ominaisuudet ja niiden
käyttöoikeudet sekä tekemään automaattisesti maksun edellyttämät
katevaraukset pankkitililtä aikaisemmin puhelimella soittaen tehtyjen
katevarausten sijaan.
Yritysasiakkaiden kannalta 1980-luvun tekninen kehitys oli erityisen
merkittävää. Tuolloin alettiin pankkien kautta tarjota yrityksille
erityisiä pankkiyhteysohjelmia, joiden välityksellä yritysasiakkaat
saattoivat hoitaa tiliensä hallinnointia ja laskujen maksamisia ja
saapuneiden tilitapahtumien seurantaa ja siirtää näitä pankkitiliensä
tapahtumien tietoja muihin taloushallinnon ohjelmistoihinsa ja sitä
kautta kirjanpitoonsa.
Nopeutuva muutos 1990- luvulla
Tämän vaiheen jälkeen 1990-luvulla tekninen kehitys on jatkanut
etenemistään kiihtyvällä vauhdilla. Pankkikortti on kaupoissa ostoksia
maksettaessa edelleen tavanomainen tilinkäyttöväline monine
ominaisuuksineen. Maksupalvelu eli pankkiin jätettyjen laskujen
veloittaminen tililtä eräpäivänä on hiipuva palvelun muoto. Laskut
maksetaan asiakkaan tililtä joko suoraveloituksina laskuttajan toimesta
tai asiakas maksaa laskunsa itse kotoaan verkkopalvelun avulla.
Internet mahdollistaa myös sen, että asiakas tekee ostoksiaan suoraan
internetyhteyksien välityksellä.
Tällä vuosikymmenellä otettiin myös ensimmäiset pienet askeleet kohti
”paperitonta tulevaisuutta” eli pankin tiliote ja sittemmin myös
asiakkaan koneellaan tulostama tiliote hyväksytään kuittina
suoritetusta maksutapahtumasta!
Pankkitoiminnot ja internet
Internet on verkkopalvelujen muodossa mullistanut pankkiasioinnin
täysin. Asiakas pystyy tällä hetkellä verkkopalvelujensa kautta
hoitamaan tileiltään niin laskujen maksamiset kuin tiliensä väliset
siirrot, noutamaan tiliensä tiliotteet, seuraamaan erääntymässä olevia
maksujaan, seuraamaan mm. Luottokunnan kautta maksuun tulossa olevia
maksujaan, ylläpitämään oman taloutensa ”kirjanpitoa” jne jne. Edelleen
hän voi lähettää pankkiinsa kyselyjä tai tehdä lainatarjouspyyntöjä.
Eli kotimikro toimii kuin pankin kotikonttori! Suomi ja me suomalaiset
olemme pankkipalvelujen kehityksen kärkimaa.
Rahamarkkinoiden muutos
Palataanpa vielä 1950-luvulle ja pankkien silloiseen rooliin. Sen ajan
tilannetta voidaan kuvata sanomalla, että liikepankeilla oli vahva
asema ja vahvat yhteydet yritysmaailmaan. Myös paikallispankit alkoivat
merkittävästi nostaa päätään ja kasvattaa markkinaosuuksiaan
yksityishenkilöpuolella. Toisen maailmansodan jälkeisen korkosäätelyn,
inflaation ja lainapääomien käyttöä suosivan yritysverotuksen
yhteisvaikutuksesta pankkilainoista tuli yritysten tärkein
rahoituslähde. Omien pääomien osuus yritysten rahoitusrakenteessa
supistui hyvin alhaiseksi, mikä merkitsi pankkiriippuvuuden ja samalla
pankkien vallan kasvua. Näin Suomessakin siirryttiin
mannereurooppalaiseen pankkikeskeiseen järjestelmään, jonka yhtenä
ilmentymänä olivat pankkiryhmien ympärille muodostuneet yrityssfäärit.
Myös asuntoluototus oli siirtynyt pääosin talletuspankkien vastuulle.
Kun luottojen kysyntä jatkuvasti ylitti tarjonnan, edellyttivät pankit
laina-asiakkailtaan pitkäaikaista ennakkosäästämistä ja tämä puolestaan
korosti pankkien merkitystä kotitalouksien rahoituksessa.
Yksityisasiakkaan ja pankin välille muodostui tiukka side, jossa pankki
oli vahvempi osapuoli ja tämä lisäsi tuolloin edelleen
rahoitusjärjestelmän pankkikeskeisyyttä.
Sääntelyjärjestelmä osin purkaantui ja osin purettiin 1980-luvulla,
jolloin syntyivät korkomarkkinat ja ulkomaisen pääoman tuonti vapautui.
Tasapaino rahoituksen kysynnän ja tarjonnan välillä parani. Suomi
siirtyi kehittyneiden rahoitusmarkkinoiden kauteen.
Liikepankkien ja paikallispankkien väliset erot hämärtyivät
peruuttamattomasti ja pankkiryhmien erikoistuminen toteutui
pankkikonsernien sisällä. Suuryritysten rahoitus alkoi siirtyä
pääomamarkkinoille ja pankkien vastuulle jäivät pääasiallisesti
yksityisasiakkaat. Pankkien ja asiakkaan välinen suhde niin yritys-
kuin yksityisrahoituksessa on tasapainottunut, sillä globalisoituneilla
markkinoilla ei enää ole tilaa muinoiselle säätelyjärjestelmän
aikaiselle pankkimallille.
(Marjaana Rämö Järvenpään
Rotaryklubin jäsen vuodesta 1998)
paluu
hakemistosivullejatkuu