Klubikokousten pöytäkirjat
Yhteistyö

Yhteistyö » Setlementti Louhela

Izmitin Rotaryklubi Turkissa

Setlementti Louhelan valitseminen Järvenpään rotaryklubin avustuskohteeksi tarvittaessa on perustuu kahteen asiaan:

1. Louhelan ensimmäinen toiminnanjohtaja Leo Kaskikari on ollut klubin perustajajäsen ja "primus motor" klubin syntymisessä. Sen vuoksi hiukan Järvenpään Rotaryklubin historiaa:

2. Marraskuussa 1954 Setlementti Louhela järjesti silloisen Järvenpään kauppalan ensimmäiset teollisuusmessut. Paikalliset teollisuus- ja liikelaitokset ottivat niihin osaa melkein sataprosenttisesti. Messut onnistuivat. Niiden yhteydessä kävi kuitenkin ilmi, miten heikosti näytteillepanijat tunsivat toisiaan. Tästä johtui toiminnanjohtaja Leo Kaskikarille mieleen, että rotaryliike olisi kenties omiaan poistamaan tällaista tuntemattomuutta. Veli Kaskikari jutteli näistä rotaryhaaveistaan toisillekin sen aikuisille Setlementti Louhelan johtomiehille. Kukaan ei pannut vastaan, vaikka rotaryliikkeestä tiedettiin kovin vähän, tuskin ollenkaan. Leo Kaskikari (Leka) jatkoi valmisteluja 77.piirin governor Jouko Huttusen ja pankinjohtaja past-governor Paavo Variksen kanssa. Niinpä 16.päivä helmikuuta 1955 Leo Kaskikari kutsui eri toimialojen edustajia Louhelaan neuvottelemaan rotaryklubin perustamisesta. Tämän neuvonpidon tuloksena kutsuttiin 27 liike- ja virkamiestä kokoukseen 23.päivä helmikuuta 1955 klo 19 Järvenpään Kauppaseuran huoneistoon Osuuskassan pohjakerrokseen ja lopulta Rotary International hyväksyi 10.päivä maaliskuuta 1955 Järvenpään Rotaryklubin jäsenekseen.

Klubimme haluaa muistaa perustajajäsenen Leo Kaskikarin työtä tukemalla edelleen Setlementti Louhelaa joissakin yhteiskuntapalvelun paikallisissa projekteissa .

SETLEMENTTITYÖN PERUSARVOJA OVAT:
- yksilön oikeuksien kunnioittaminen
- erilaisuuden hyväksyminen
- luottamus ihmisen ja hänen yhteisönsä kykyyn ratkaista itsenäisesti
omia ongelmiaan
- kristillinen vastuu ja lähimmäisenrakkaus
- ihonväristä, sukupuolesta, uskonnosta, sosiaalisesta asemasta tai
kulttuurista riippumaton tasa-arvo
- sitoutuminen erityisesti heikommassa asemassa olevien ihmisten
elämänlaadun parantamiseen

Kaikista tarkempaa tietoa: