twitter:@rk_jkltourula

Jyväskylä-Tourula RK - Nuorisovaihto

Maailmalle ja maailmalta...

Suomen Rotaryn nuorisovaihtosivuilta saa hyvän yleiskäsityksen siitä, mihin Rotary-toiminnassa pyritään nuorisovaihdon avulla. Meillä Jyväskylä-Tourula RK:ssa on ollut ilo ja kunnia vastaanottaa maailmalta mielenkiintoisia ja Suomesta hyvin kiinnostuneita nuoria saamaan palasen sitä kulttuuria, jonka omaleimaisuutta ja arvokkuutta emme ehkä itse osaa joka päivä arvostaa. Näiden nuorten kertomien tarinoiden avulla - heidän innostuneista huomioistaan ja terävistä havainnoistaan - opimme myös itse joka vierailulla aina jotain arvokasta ja uutta - kiitos siitä teille kaikille vaihto-oppilaille!

Kiitosta viestinevät myös klubimme kautta Rotaryn avustuksella maailmalle "vähän erilaista näkemään" päässeet nuoret, jotka ovat kunniakkaasti toimineet maamme ja klubimme lähettiläinä ja palanneet monia kokemuksia rikkaampina maailmalta kertomaan meille seikkailuistaan.

Parhaiten klubimme ajankohtaista vaihto-oppilastoimintaa voi seurata vaihto-oppilaiden itsensä kautta. Niinpä ajatuksena onkin antaa heidän kertoa itsestään, elämästään ja etenevästä vuodestaan vaihto-oppilaana.

Ennen uuden vaihto-oppilaamme tervehdystä, tutustukaamme kuluneen vuoden, 2006-2007, vaihto-oppilaaseemme, Isabella Gomesin, taustaan hänen itse kertomanaan. Isabella oli suuri ilo klubillemme, oli kiinnostunut Suomesta ja suomalaisuudesta sekä oppi hyvin suomenkieltä täällä vieraillessaan. Isabella on jo palannut takaisin kotiinsa, Brasiliaan, vaan muisto hänestä on meidän jokaisen mielessä ja toivottavasti Isabella nautti ajastaan myös meidän "vanhojen äijien ruokapöytäjuttujen" parissa!

Ole hyvä, Isabella:

isabella

I’m Isabela Miranda Gomes, exchange student from Brazil. I’ve been here in Finland for three and a half months already and I’m going to stay here the whole year. I’ve chosen Finland because I would like to know a different culture from mine.

My city in Brazil is as big as Jyväskylä, with also 80 thousand inhabitants, and it’s in the south part of the countrry. In Jyväskylä I’m studying at Lyseon Lukio, and I really like the school and the friends that I’ve met there. The Finnish language has been quite hard for me, but with my Finnish course it’s getting easier to learn. My hobbies are to dance once in a week at school and practise “capoeira”.

Since I’ve arrived here in Finland I feel in love with the country and with its beauty, especially with the lakes. I used to know just few things about Finland, like “Santa Claus’ land” and Formula One’s drivers and that it’s too cold. But now that I’m here I can say that it is an amazing country! And that I was rigth when I chose it.Now I just want to thank all the Rotarians and my host family to receive and take care of me here. Paljon kiitoksia!!!