Jyväskylä-Tourula RK vuosiohjelma 2011-2012

Lähellä ja kaukana - sydän mukana!

Presidenttivuoteni teemasta paistaa jo käytetyissä sanoissa, että Rotaryn Presidentin, Kalyan Banerjeen, teema on tullut tutuksi ja saapunut saataville ennen ohjelman kiveen hakkaamista ja painokuntoon laittamista - hyvä näin. Rotaryn perustamisen kantavia teemoja oli oikeudenmukaisuus, ystävyys ja reiluus kaikkia osapuolia kohtaan. Mielestäni, vaikka maailma on globalisoitunut ja ymmärrämme toimintaympäristöämme eri tavalla, miten sitä on Chigacossa 1930-luvulla käsitetty, nämä arvot ovat kestäneet ajan koetuksen ja tukevalle jalustalle rakennettu. Olen koittanut ohjelmassani tavoittaa niin tapahtumia ja ystävyyden ja reiluuden tarpeita niin välittömästi kokemassamme ympäristössämme, Jyväskylässä ja Suomessa, kuin myös välillä kovin kaukaisilta ja kliinisiltäkin tuntuvissa kaukaisissa maissa ja paikoissa, joista muodostamme käsityksemme usein vain median kautta.

Tutkimme ja keskustelemme vuoden aikana niin katastrofeista maailmalla ja niihin liittyvästä pitkälle venyvästä ja todellisesta aatteellisesta ystävyyden ja inhimillisyyden osoituksesta, vapaaehtoistyöstä katastrofeissa, kuin myös lähiseutuamme tavoittavasta auttamistyöstä. Pyrimme tuomaan Neljän kysymyksen -kokeen ajatuksia omaan ammattikäyttäytymiseen ja peilaamaan omaa toimintaamme näitä kysymyksien edustamia arvoja kohtaan. Mietimme moraalia ja etikkaa.

Ettei vuodesta tulisi aivan liian "vakava" on toki mukavaa yhdessäoloa ja helpompiakin teemoja tarjolla! Erityisesti on toivottu yritysvierailuja ja niitä on pyritty järjestämään tasaisin väliajoin. Puolisoita tahdotaan mukaan normaaliin tapaan ja kaikki perinteiksi muodostuneet AVEC-tilaisuudet ovat ohjelmassa mukana ja vuoden mittaa niitä voidaan lisätä, jos kysyntää on - ohjelma joustaa ja elää klubin tarpeiden mukaan. Edellistä ajatusta toteutetaan "Ajankohtaista"-kokousten ympärille, joissa pyritään löytämään ajankohtainen asia ja siitä kertomaan alansa asiantuntija - ensimmäisenä ajankohtaisteemana säteily ja sen hyödyntäminen sekä turvallisuus, pohjaten pitkäksi aikaa vaikutuksia jättävään case Fugushimaan.

Täysin emme voi välttyä istuvan presidentin teknokraattiselta työtaustalta ja osittain jopa mielenkiinnolta informaatioteknologiaan, tekniikkaan ja johtamiseen. Ohjelmassa on jokunen internetiin, sosiaaliseen mediaan ja teknologiaan liittyvä esitelmä, mutta mielestäni mukavassa painosuhteessa muuhun tarjontaan, en ole joutunut täysin taustani vangiksi, hyvä tämäkin.

Toivon ja uskon, että saamme teeman ja nyt kirjoitetun ohjelman ympärille mielenkiintoisen vuoden - kokouksia, joihin omat rotarimme tulevat mielellään ohjelmankin innoittamana, vaikka muuten kiirettä olisi, sekä toivotan lämpimästi niin lähiseudun kuin kauempienkin klubien rotarit tervetulleeksi klubimme lounaskokoukselle!

Jani Antikainen, Presidentti 2011-2012

Vuosiohjelma ja kokoukset 2011-2012 (Viimeksi päivitetty 30.09.2011)

Elokuu
05. Kauden avaus ja vuoden ohjelma, Presidentti
12. Suomalaisten moraali- ja etiikkakäsityksen luonteen muutoksesta viime sukupolvien aikana.
19. Ajankohtaista 1: Säteilyn käyttö ja altistuminen ionisoivalle säteilylle, Hannu Hyvönen
25. IC. Petankkikisa klo 18, Tikkakoski, Tikkakosken RK
26. Asiakokous
Syyskuu