Past-presidentin, Tapio Tervon, puhe vitjojenvaihdossa 29.6.2007

Arvoisa piirimme AG Sirkka Mattila, suuresti arvostamamme kunniajäsen Jukka Ailio, hyvät naiset ja klubiveljet,

Näin nopeasti rotaryratas pyörähtää vuoden ympäri. Vasta aloitimme ja jo nyt vaihdamme uuden kentällisen miehiä areenalle. Tämä perinne on eräs rotaritoiminnan arvokkaista periaatteista: jokaiselle tarjotaan vuorollaan vastuu klubin jostakin toiminnasta tai kaikkien toimintojen ohjaamisesta, joka on valitun presidentin tärkein tehtävä. Pidän vitjoja viimeistä kertaa ja ojennan ne valitun presidentin kaulalle tulevan rotarivuoden ajaksi.

Tunnen suurta ja rehellistä kiitollisuutta eletyn vuoden tapahtumista. Meillä on ollut erinomaisen hyvä yhteishenki ja toistemme arvostaminen. Olemme aktiivisesti kuunnelleet monia mielenkiintoisia esitelmiä ja keskustelleet niistä asiallisesti. Esitelmöitsijät eivät saaneet rahallista korvausta, mutta he tunsivat tulleensa kiinnostuneeseen ryhmään, joka esitti oleellisia kysymyksiä. Olen jopa tuntenut syyllisyyttä siitä, että jouduin aikataulullisista syistä keskeyttämään hedelmälliset keskustelut.

Vuosiohjelmamme ”Ihmisen johdattaminen” sisältö suunniteltiin ohjelmakomiteassa, jonka jäseniä olivat Jukka Ailio, Risto Krogerus, Keijo Liukkonen, Raimo Minkkinen ja Tapio Tervo. Se osui yksiin maailmanlaajuisen rotaryteeman ”Lead the way” kanssa. Tämä ratkaisu johti siihen, että klubimme valittiin piirin parhaaksi ja sen osoituksena meille annettiin Hämeenlinnan piirikongressissa vuodeksi tämä kiertopalkinto.

Piirikuvernöörin kesäkuun kirjeeseen liittyneen keskustelun päätteeksi sain Markku Kalliomäeltä 3.6.2007 seuraavan viestin:

tapsa

Hyvä ystävä Tapio,
Kiitos Sinulle kuluneesta vuodesta.  Samanhenkisten kanssa tapaaminen antaa uskoa ja voimia. Sen jostain heti aistii, että ollaan samalla "aaltopituudella". Sinun elämänfilosofiasi on erinomaisesti tukenut vuotemme teemaa johdattamisesta. Tämä näkyi myös klubinne toiminnassa. Klubillenne ja erityisesti Sinulle osoittamani kunniamaininta oli osoitus siitä, että Sinun klubisi vuosiohjelma oli parhaiten nivoutettu vuotemme johtoteemaan. Olet antanut aidosti itsestäsi. Liturgioiden, fraasien ja roolien taakse on helppo mennä piiloon, mutta aidosti itsensä ja oman näkemys- ja ajatusmaailmansa esille tuominen on paljon antoisampaa ja enemmän mieliin jäävää. Itse olen ammatilliselta taustaltani "tunteilematon" teknokraatti, mutta rotaryssa olen voinut olla aidosti oma itseni.
Fyysinen ikämme on tosiasia, jolle emme voi mitään, mutta henkinen vireytemme riippuu meistä itsestämme. Rotaryn ystävyysverkosto on myös tuki- ja vertaisverkosto, jossa lähimmäisestä välitetään.
Toivotan Sinulle, läheisillesi ja klubillesi myötätuulia tulevillekin vuosille.

terveisin

Markku

Past-presidentti, Tapio Tervo, puhettaan pitämässä. Valokuva Jani Antikainen 2007

Olen teille kaikille niin kiitollinen, että nimien mainitsemiseen on vaikea mennä. Joitakin nimiä haluan kuitenkin lausua. Hannu Kraft houkutteli minut uudestaan liittymään rotariklubiin, kun työesteitä ei enää ollut.  Minun jälkeeni toimii presidenttinä Ilkka Nyyssönen. Näiden kahden veljen kanssa olen ollut yhteistyössä monia vuosia Jyväskylän Klubin hallituksessa ja oppinut luottamaan heidän mielipiteisiinsä.

Piirikuvernöörinäkin toiminut, kokenut veli Kalevi Kiesi antoi kattavan kirjallisen materiaalin jo ennen PETS:ä. Hän on ratkaissut monia käytännön kysymyksiä. Erityisen voimakkaan henkisen tuen sain Minkkisen Ramilta, joka toiminnan alussa kokeneena rotarina sanoi: Kysy vaan – kyllä vastataan.

Matkan varrella opin arvostamaan teitä kaikkia, jotka ette empineet kantaa vastuuta. Tällaisia ovat erityisesti sihteerit Keijo Liukkonen ja Jani Antikainen. Jouduimme vaihtamaan rahastonhoitajaa kesken toimikautta. Työelämään liittyvistä kiireistä huolimatta Jorma Pelkonen otti tämän tehtävän uudestaan ja on luvannut hoitaa sitä myös seuraavan toimikauden ajan.

Jukka Parviainen järjesti meille tasokkaiden nuorten musiikkielämyksiä ja hänellä oli myös valmius ottaa tehtäväkseen nuorisovaihtoasiamiehen tehtävät. Jukka Ailion ideoima porsas keräsi esiintyneille nuorille mukavat esiintymispalkkiot. Matti Varesmaa hoiti suvereenisesti kaksi uutta tapahtumaa, jazz-illan ja klubin joulujuhlan.

Vaihto-oppilaamme, viehättävä ja ystävällinen Isabela Miranda Gomes on aktiivisesti osallistunut kaikkiin mahdollisiin vaihto-oppilaille järjestettyihin tilaisuuksiin ja matkoihin ja opiskellut Jyväskylän yliopistossa. Siitä huolimatta hän on ollut poikkeuksellisen usein mukana meidän viikoittaisissa kokouksissakin.

Veli Ilkka Nyyssönen. Sinä jatkat hyvin toimintaamme sopivalla teemalla, joka on ihmisen turvallisuus ja maan puolustus. Sinulla on monivuotinen kokemustausta näistä asioista ja olet osoittanut erinomaista yhteistyökykyä erilaisissa yhdistystoiminnoissa. Siksi minun on helppo ripustaa kaulallesi Jyväskylä-Tourulan Rotaryklubin presidentin vitjat ja kiinnittää rintaasi istuvan presidentin rotary-merkin.  Voit luottaa siihen, että me kaikki olemme Sinun tukenasi. Muista kuitenkin vaikeissa tilanteissa, että kukaan meistä ei ole täydellinen. Me kaikki kuitenkin uskomme olevamme oikealla tiellä, kun seuraamme rotarien hyviksi koettuja periaatteita.

Tapio Tervo